Verdens mest populære farver er:

blaa-roed-groen

Derefter kommer:

orange-brun-lilla-gul

På toppen finder vi altså blå og i bunden gul. Det kan være nemmere at huske, hvis du tænker på farverne i det svenske flag – det har nemlig begge farver. Hvis du bare vælger farverne tilfældigt, eller efter hvad du selv kan lide, så er der risiko for, at du har valgt nogle faver, som resten af verden ikke kan lide.

Kvinder kan lide blå, lilla og grøn.

Mænd kan lide blå, grøn og sort.


Blå
er 42 % af mændenes og 30 % af kvindernes yndlingsfarve. Gul er kun yndlingsfarven hos 2 %.

De farver som kvinderne  mindst kan lide er orange, brun og grå. Hvorimod mændene mindst kan lide brun, orange og lilla.

Start med en gennemtænkt farvecirkel

Tre af de typiske måder at vælge en farvepalet er: treklang, komplementær og analogt.farvecirkel

Få gerne hjælp af en kompetent designer, som kan give dig en håndfuld farver at vælge imellem, og hold dig til dem.

Det er ikke sådan, at alle virksomheder bør have rolige farver, som man knap nok bemærker, eller som ikke er befolkningens yndlingsfarve. Det kan godt ske, at farven gul er rigtigt god, selvom den er den mest upopulære på  verdensplan. Skal du tiltrække dig opmærksomhed eller give et optimistisk indtryk, er gul en god farve. Farver skal have en faglig forklaring, så lad ikke designeren slippe afsted med, ikke at forklare valget af farverne.

Forskel på stor og lille

Farver opfattes meget forskelligt, alt efter hvor stor fladen er. En lille gul firkant på en hjemmeside eller en brochure kan virke frisk, men hvis hele din webside er oversvømmet med gul, kan det hurtigt opfattes grimt og forvirrende. Hav derfor altid guidelines til størrelser, når det handler om, at bruge farver   i din kundekommunikation.

Bind elementerne sammen

Brug farver til at kategorisere dit indhold.

indholdsfarver

Farver kan bruges til at give sammenhæng mellem forskellige grafiske elementer, selv når de befinder sig forskellige steder i layoutet. Tænk på et kort med mange røde og grønne prikker. Det er nemt at forstå, at alle de grønne hører sammen og alle de røde hører sammen. Vær bevidst og konsekvent når du vælger farver. Har du valgt, at dine priser skal være røde, så hold dig til det.

At skille sig ud

Farver kan ligeledes bruges til at skille sig ud fra de andre elementer. Du skal dog passe på, med at bruge for mange forskellige farver i layoutet, da det kan betyde, at ingen af farverne skiller sig ud.

Bestillingsknappen bør skille sig ud, så den må gerne være farvet. Der skal være god plads rundt om knappen og ingen andre farver, så knappen er nem at se.

kontraster

Brug ikke stærke farver til det der ikke er vigtigt. Måske har du en hovedtekst der er vigtigt, og så har du en tekstboks, der ikke er lige så vigtig. Her skal du undgå stærke farver til tekstboksen. Brug hellere stærke farver på det, som folk skal huske. Er tekstboksen en opsummering af de vigtigste salgsargumenter, så har du derimod en god grund til at lave boksen i en stærk farve.

En flot farve kan blive forfærdelig med en anden farve

Farver skal også ses i sammenhæng med andre farver, og hvad der ellers findes af elementer i layoutet. Eksempelvis er en kort  rød tekst for sig okay – og en blå boks for sig okay, men en rød tekst i en blå boks er en katastrofe. Det er derfor man skal alliere sig med en dygtig designer, der kan sætte nogle regler for brugen af farverne.

Hvide bogstaver

Hvide bogstaver er fy-fy når det gælder synlighed. Allerede i forrige århundrede fandt den kendte marketeer David Ogilvy ud af, at bestillingen af varer steg, når hvide bogstaver blev skiftet ud med sorte. Det er ganskeenkelt for svært at læse hvide bogstaver i lange tekster. Ikke kun den gang, men også i dag. Eksempelvis kan Google opdage, at din webside er svær at læse, og derfor lander du langt nede i de organiske søgninger på søgemaskinen.

Antallet af bestillinger øges når hvide bogstaver skiftets ud med sorte

Hvilken farve bør man have på en bestillingsknap? Der findes forskellige undersøgelser om, hvad der betaler sig, men resultaterne varierer. Du må derfor prøve dig frem med dit eget produkt, dine egne kunder og dit eget layout. Et vigtigt punkt er, at bestillingsknappen skal være tydelig. Har du eksemplevis brugt mange grønne farver i layoutet, vil en grøn bestillingsknap ikke skille sig ud. Her må du bruge en anden farve til knappen.

roed-groen

Præcis din landingpage, kan måske fungere med en helt anden farve på bestillingknappen, end hvad undersøgelser viser, fordi knappen skal tilpasses resten af layoutet.

 

Oversat efter originalartikel fra Bording Cognito.